Det startet med T1 og ble til 10 millioner kjøretøy

8. mars 1956 startet Volkswagen produksjonen av sin T1 i Hannover. 8. mars i år ble bil nummer 10 millioner trillet ut fra Volkswagen Nyttekjøretøy. For campingentusiaster er T2 synonymt med den klassiske California.

På 1950-tallet bygget Westfalia campingbiler basert på VW T 2 transportere. Dette utviklet seg gjennom årene, og de fleste utgaver av VW transporter har vært basis for campingbiler. Foto: Sven Furuly.

T1 ble produsert fra 1948. Et av de første tyske selskapene som arbeidet med en campingbil basert på T1 var Westfalia. De lanserte sin første ”Camper” i 1951. Fra 1950-tallet bygget Westfalia campingbiler basert på Volkswagen T2 og opp til T6. Alt i alt har det blitt produsert over 8,9 millioner T1-T6 ved fabrikken i Stuttgart – nå kjent som Volkswagen Nyttekjøretøy.

På dagen 63 år etter produksjonsstart rullet kjøretøy nummer 10 millioner av produksjonslinjen. Det var en 9-seters T6 Caravelle, som Volkswagen Nyttekjøretøy donerte til en lokal stiftelse for pleie av syke barn.

– Kjøretøy nummer 10 millioner fra vår fabrikk i Hannover er et symbol på en unik suksesshistorie. Og det er en suksess som vi akter å fortsette. For å oppnå det, omorganiserer vi fabrikken, med nye produkter og en ny forretningsmodell, utalte Thomas Sedran, styreleder for Volkswagen Nyttekjøretøy i en pressemelding.

Ansatte ved Volkswagens fabrikk i Hannover markerer jubileet. Foto: Pressemelding.

Produksjonen av T1 begynte ved den nye fabrikken i Hannover-Stöchen den 8. mars 1956. I tillegg til generasjoner av T-seriebiler, varebilen LT, og pick-up-en Taro, ble i en periode også den legendariske «Bobla» produsert her.

I dag produseres T6 – snart den oppdaterte T6.1 – og Amarok i Hannover. Rundt 15 000 mennesker er ansatt ved fabrikkanlegget, som er merkets hovedkvarter.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Det startet med T1 og ble til 10 millioner kjøretøy

  1. Olaf Håkon Tørresen
    14. mars 2019 at 16:05

    VW typ 1 var bobla typ 2 var transporter

    • Redaksjonen
      18. mars 2019 at 11:13

      Du har selvfølgelig rett. Rettet i artikkel. Takk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *