Derfor får vi biltrøbbel i utlandet

Har du gjort forberedelsene for utenlandsturen? Foto: Knut Randem.

Har du gjort forberedelsene for utenlandsturen? Foto: Knut Randem.

Mange blir overrasket av lokale regler når de er på bilferie i Europa. Og av hvor vanlig det er med bilinnbrudd i Göteborg.

Bilferie er frihet til å kunne dra hvor du vil, når du vil. Men uten forberedelser kommer du ikke alltid så langt.
– Påfallende mange av dem som får problemer medgir at de nok ikke forberedte seg godt nok før turen, sier utenlandssjef Jens Gravdal i forsikringsselskapet If.

I perioden juni-august får If rundt 500 henvendelser fra nordmenn med biltrøbbel i Europa.

Betale på forhånd
Å forberede seg betyr blant annet å sette seg inn i spesielle regler og ordninger i hvert enkelt land, for eksempel om det er lokale avgifter som du bør ha betalt på forhånd.
– Du skal betale bompenger før du kjører inn i Østerrike. I mange tyske byer er det eget miljøoblat, Umweltplakette. Deler av London er miljøavgiftområder skiltet med hvit C på rød bakgrunn, sier Gravdal.

I Romania, Slovakia, Tsjekkia, Ungarn og Polen er promillegrensen 0,0, mot Norges 0,2. I Frankrike er det påbudt med alkometer i bilen.

Utenlandssjef Jens Gravdal i forsikringsselskapet If advarer mot bilinnbrudd i Gøteborg.

Utenlandssjef Jens Gravdal i forsikringsselskapet If advarer mot bilinnbrudd i Gøteborg.

Mange steder i Frankrike reduseres fartsgrensene automatisk i regnvær. I Italia, Spania og Frankrike risikerer du å få bilen konfiskert hvis du får fartsbot og ikke kan gjøre opp for deg på stedet. I Tyskland får du en klekkelig bot om bilen skulle gå tom for drivstoff på autobahn.

Listen over regler og råd er så lang at If har laget en stor oversikt land for land. Reglene er i stadig endring.

I tillegg bør du forberede deg litt på en annen type trafikk.
– Mange kollisjonsskader har sin årsak i at norske bilførere ikke kan den lokale kjørekulturen. Den norske kjørestilen kan oppfattes som defensiv og uforståelig mange steder, særlig når du kommer sørover i Europa, sier Gravdal.

Den tyske prøvelsen
Nok olje, fersk bremsevæske, gode dekk og et oppladet batteri, er ting som bør være på plass før du drar i vei. Gravdal anbefaler å ha bilen på service først hvis den begynner å trekke på årene og det er lenge siden forrige gang.

Klassikeren er å kjøre bilen for hardt på autobahn i Tyskland.
– Det er mange bilverksteder i og rundt byen Kassel midt i Tyskland som har reparert norske biler. Oppoverbakkene i området blir for mye for bilen etter å ha kjørt fortere enn vanlig i flatt terreng over lang tid, sier Gravdal.

På autobahn er det for øvrig ikke lov å stoppe på veiskulderen selv om oljelampen skulle begynne å lyse.

Innbrudd i Göteborg
Bilveien til Europa innebærer for mange familier en rast i Göteborg. Det har blitt en ublid start på ferien for mange nordmenn.

– Göteborg er en by med usedvanlig mange bilinnbrudd. De kriminelle vet at mange er på vei gjennom byen fra Nord-Sverige, Finland og Norge. En fullastet bil med utenlandske skilt er et utsatt mål, sier Gravdal.

Grønt kort
I tide før avreise bør du bestille et såkalt grønt kort av forsikringsselskapet, som er et bevis på at du kjører i bil som er forsikret. Det kan du vanligvis enkelt gjøre via nettsiden til forsikringsselskapet ditt.
– Vi vet om flere norske sjåfører som har fått bøter fordi de ikke kan bevise at bilen har en gyldig forsikring, sier Gravdal.

Tekst og foto: Kjell M. Kaasa,NW/If

Les også: Har du det tyske miljømerket?

Del dette med andre:

  1 comment for “Derfor får vi biltrøbbel i utlandet

  1. Glem heller ikke sikkerhetsvest til alli i bilen i Spania, to varseltrekanter i Spania og Portugal eller reserve lyspæresett og 1.hjelp skrin i Frankrinke. Vær også obs på at i Belgia har du vikeplikt for biler til høyre i en rundkjøring. Denne kan være nokså stygg siden det er det eneste landet i nord-Europa som har denne regelen. Som artikkelen sier er det mange særregler både når det gjelder oppførsel i trafikken generelt, men også når det gjelder forskjellen på parkering og camping i de forskjellige landene. I Spania, f.eks. har det i flere år ikke vært tillatt å campe utenom godkjente plasser. Dette har vært en sovende bestemmelse, meni år har både den spanske kystvakten, Policia National og Guardia Civil blitt pålangt å håndheve disse reglene i tråd med lovbestemmelsen. Dette har medført bortvisning, anmeldelse og bøtelegging av fricampere både på Costa del Sol, Costa Blanca og Costa Andalucia.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *