Bybobil eller CUV?

Knaus egen illustrasjon av sin nye CUV på VW Crafter.

Hva skal en såkalt bybobil kalles? Til nå har den blitt kalt Kastenwagen på tysk, Camper Van på engelsk, plåtis i Sverige og bybobil i Norge. Inspirert av SUV-betegnelsen som nå har blitt et vanlig begrep i bilverdenen lanserer Knaus CUV (Caravaning Utility Vehicle) som nytt begrep på den kommende messa i Düsseldorf.

Under messa i Stuttgart sist vinter fikk vi presentert et konsept på en ny bybobil basert på VW Crafter – Saint & sinners var navnet på presentasjonsdesignet. Designet var da også tilgjengelig på Ducato, men en bredere presentasjon av Crafter måtte vente. Crafter kommer i produksjon nå, og vil bli presentert på messa i Dusseldorf i august. Saint & sinner-designet blir neppe det Knaus kommer til å satse på.

Samtidig innfører Knaus den nye betegnelse, CUV på denne typen biler. Samtidig varsles løsninger vi aldri har sett i en slik bil før. Det vil det bli spennende tider fremover. Vi fikk en liten smakebit i en videosnutt under pressekonferansen, men detaljene må vi nok vente til messa i Düsseldorf med å se om noen uker.

Saint & sinners i VW Crafter-utgave slik den ble vist i vinter. Foto: Knut Randem.

Øker tetthetsgarantien
Administrerende direktør Wolfgang Speck kunne se tilbake på en rivende utvikling i løpet av de fem årene han har sittet i sjefsstolen i Knaus. På disse årene har man doblet omsetningen, og passerer i inneværende år 500 millioner euro. Det blir investert i både produksjonslokaler og –utstyr. For i år investeres det hele 125 millioner. Med mer moderne produksjon øker ikke bare effektiviteten, men også kvaliteten. Derfor velger Knaus Tabbert nå å øke tetthetsgarantien på alle sine vogner og bobiler til 10 år.

Bemanningen er også økt, og man har nå over 2000 ansatte ved konsernets ulike avdelinger. De fleste er lokalisert ved hovedanlegget i Jandelsbrunn, sørøst i Bayern. Mye av ressursene går til produktutvikling. Mye går til campingvogner, men også på bobiler er det en utvikling, men man er litt avventende med tanke på hvordan bilindustrien utvikler seg. Batteri- og hybridteknologi er på full fart inn i varebilmarkedet, som de fleste bobiler er basert på. Da er det viktig å være forberedt på utfordringene som kommer. En ting som utvilsomt vil bli en utfordring er å plassere en batteripakke på 2-300 kg i en bobil, der man allerede sliter med vekten. Det blir spennende tider.

Les også: Engler og syndere i bobil

Av Knut Randem, Bobilverden.no og
Olav Barhaugen, Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)

Bobilverden.no har i år inngått et samarbeide med BoCM om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til. Denne artikkelen er sterkt tilpasset for Bobilverden da den i BoCM vil ha et bredere fokus på campingvogner.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *