Bobilsalget øker fortsatt

Hymer er i særklasse Norges største bobilmerke. Takket være den suverene posisjonen over 3500 kg. Foto: Knut Randem.

Hymer er i særklasse Norges største bobilmerke. Takket være den suverene posisjonen over 3500 kg. Foto: Knut Randem.

Under 3500 kg er det nesten ingen økning i bobilsalget, men de store bobilene øker markant. Det viser registreringsstatistikken for de fire første måneden i år.

Samlet øker antallet registreringer med 5,6 prosent de fire første månedene i år. Det betyr at det ble solgt 48 flere bobiler i år enn i samme periode i fjor. Totalt ble det solgt 798 bobiler og 549 av disse var under 3500 kg.

Salget av bobiler under 3500 kg økte med bare 1,1 prosent disse månedene. Til gjengjeld økte salget av de større bobilene med 16,9 prosent. Det er nærliggende å anta at noe av forklaringen ligger i det økte fokuset på store bobiler med blant annet redusert bomavgift og flere ventede endringer.

Challenger fosser igjen fram på statistikken. Foto: Knut Randem.

Challenger fosser igjen fram på statistikken. Foto: Knut Randem.

Adria og Challenger størst under 3500 kg
Om vi holder Capron-fabrikkens 88 enheter utenfor, ligger Adria og Challenger på topp med 68 solgte bobiler hver. Tallene fra Capron kan inneholde flere merker.

Adria ligger stabilt i forhold til i fjor, mens Challenger fosser fram med en økning på 240 prosent fra i fjor. Da hadde de en nedgang på 61,5 prosent. Alt i alt har Challenger økt med 16 biler under 3500 kg i forhold til 2014. Over 3500 kg øker Challenger med 150 prosent. Det utgjør 10 biler så prosentene blir relativt høye med små endringer. Adria taper noe i det store segmentet.

Rapido gjør det godt med en økning på 48 prosent under 3500 kg i forhold til 2015. Bürstner øker både under og over 3500 kg med hhv 19,4 og 42,9 prosent. Hymer taper derimot 17,5 prosent under 3500 kg, men rager på toppen av listene over 3500 kg med en økning på 78,6 prosent.

Pilote og Dethleffs svekker sin posisjon svakt både over og under 3500 kg. Det samme gjør Pössl. Eura øker med 50 prosent blant de mindre og selger igjen store bobiler i denne perioden. Det gjorde de ikke i fjor.

Solifer øker med 200 prosent under 3500 kg mens LMC, Roller Team og Weinsberg taper i dette segmentet. Itineo øker med 700 prosent, men det utgjør en økning fra en til åtte solgte enheter i perioden.

Carthago taper hhv 56,3 og 30 prosent i de to vektgruppene. Knaus tapte 46,2 prosent i laveste vektgruppe og doblet salget til to store bobiler.

Ellers noterer vi at Swift og Dreamer nå er inne på registreringslistene i Norge med noen få enheter.

Hymer alene på toppen
Blant de store bobilene, som ikke er nevnt over, gjør Kabe det prosentvis godt med en økning fra fire til 11 solgte bobiler. Morelo økte til fire solgte mens Niesmann Bischhof tapte til fire solgte enheter. Bare en Concorde er registrert hittil i år mot seks i fjor.
Over 3500 kg er det Hymer, Carthago og Rapido som ligger på topp med Dethleffs som nærmeste utfordrer.

De tre største merkene samlet er Hymer med 108 solgte bobiler, Challenger 78 og Rapido 73.

De største merkene under 3500 kg
Antall solgte enheter hittil i år:
Adria: 68
Challenger: 68
Rapido: 46
Bürstner: 37
Hymer: 33
Pilote: 26
Dethleffs: 25
Pössl: 22
Eura Mobil: 18
Solifer: 18
LMC: 17
Roller Team: 10
Øvrige merker har solgt mindre enn 10 enheter.

De største merkene over 3500 kg
Antall solgte enheter hittil i år:
Hymer: 75
Carthago: 28
Rapido: 27
Dethleffs: 15
Pilote: 12
Frankia: 11
Kabe: 11
Bürstner: 10
Challenger: 10
Øvrige merker har solgt mindre enn 10 enheter.

Bobilverden tar forbehold om at enkelte merker kan ha ligget under fabrikknavn og ikke under eget merke i registreringsstatistikken. For de mindre merkene blir prosentsatsene urimelig høye i forhold til antall solgte enheter.
Tallene i denne artikkelen er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Oppdatert: Pössl hadde falt ut av opplistingen og ble satt inn noen timer etter at denne artikkelen ble publisert.

Del dette med andre:

  1 comment for “Bobilsalget øker fortsatt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *