Bobilsalget ned 11 prosent i 2014

Hymer Starline S 680. Foto: Knut Randem.

Hymer solgte best blant de store og best sammenlagt. Her en Hymer Starline S 680. Foto: Knut Randem.

Salgstallene for 2014 viste etter første halvår en nedgang på om lag 13 prosent. Det gikk litt bedre. Det er store bobiler som står for den vesentlige nedgangen. Her gikk markedet ned med nesten en tredjedel.

Statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS viser at det ble solgt 2475 nye bobiler i 2014 mot 2796 året før. Når vi trekker ut tallene for de enkelte merkene viser det seg at bobiler under 3500 kg solgte like mye i 2014 som året før. Det er bobiler over 3500 kg som står for en dramatisk utvikling med en nedgang på 31,5 prosent.
I 2014 ble det solgt 1777 bobiler under 3500 kg og 698 bobiler over 3500 kg.

Hymer størst blant de store
Hymer og Carthago skiller seg ut blant de store bobilene. Hymer solgte i fjor 115 bobiler over 3500 kg til tross for en nedgang på 25,8 prosent. Carthago endte på 109 solgte bobiler og hadde en nedgang på 12,8 prosent fra 2013. Dethleffs hadde førsteplassen blant de store i 2013, men en nedgang på 55 prosent sørget for tredjeplassen med 80 solgte bobiler. Rapido inntar fjerdeplassen med 73 salg som er stabilt fra året før.
På de neste plassene over 3500 kg kommer Frankia (34), Adria og Pilote (33), Bürstner (32), Niesmann Bishoff (30), Kabe (23), Eura Mobil og Laika (21), Knaus (15), Concorde og LMC (12), Hobby, Mobilvetta og Morelo (9).

Halvintegrerte LMC Breezer H737G med senkeseng over salong. Foto: LMC.

LMC stormer fram. Her et glimt av interiøret i halvintegrerte LMC Breezer. Foto: LMC.

LMC stormer fram under 3500 kg
Under 3500 kg troner Capron på topp med 383 solgte bobiler. Fabrikken Capron eies av Erwin Hymer Group og produserer  blant annet Sunlight og Carado. Blant merkene, som kan identifiseres med eget navn i statistikken, figurerer Challenger på topp i 2014, som i 2013. I fjor solgte Challenger 195 bobiler etter en nedgang på 11,4 prosent. Andreplassen inntok Bürstner med 180 solgte bobiler og på tredjeplass plasserte LMC seg med 148 solgte bobiler. For LMC er dette en voldsom økning på 94,7 prosent fra 2013.
På de neste plassene finner vi Adria (133), Rapido (122), Hymer 114, Dethleffs (81) etter en oppgang på 30,6 prosent. Videre Weinsberg (50), Rimor (45), Knaus (38), Pilote (37), Roller team (36) er ny på lista og gjorde et godt førsteår, Hobby (34), Pössl (33), Eura Mobil (22), McLouis (19), Carthago (18), Karmann Mobil (15) og Laika (11). Trigano-gruppen er registrert med 18 salg, men dette kan fordele seg på flere merker.

Jan Kaspersen i Caravan Nord ApS forteller til Bobilverden at det i tallene for Capron skjuler seg 250 Sunlight bobiler. Det gjør i tilfelle Sunlight til det største merket under 3500 kg og sammenlagt. Totalvekten på Sunlight kan riktignok økes til 3850 kg, men i klassen for større bobiler er Capron oppført med kun syv bobiler. Dermed er det solgt minst 243 Sunlight under 3500 kg. Men dette er altså ikke synlig i den offisielle statistikken.

Sammenlagtseier til Kroken
For flere av merkene representerer tallene en utvikling fra store til mindre bobiler. For eksempel hadde Hymer en nedgang på 25,8 prosent over 3500 kg og en økning på 39 prosent under 3500 kg.
Dersom vi slår sammen salget over og under 3500 kg er Hymer klart størst med 229 solgte bobiler når vi ser på den ofisielle statistikken. På andreplass i den ofisielle statistikken finner vi Bürstner med 212 solgte enheter. Både første- og andreplassen i registreringsstatistikken kapres dermed av Kroken, som importerer begge merkene til Norge.
På tredjeplass finner vi Rapido og Challenger, som begge solgte 195 bobiler i 2014.
Fjerdeplassen sammenlagt går til Adria (166) med Dethleffs (161) like bak og hårfint foran LMC (160).

Capron solgte totalt 390 bobiler i Norge, og som nevnt foran skal 250 av disse være Sunlight.

Redaksjonen tar forbehold om at statistikken kan inneholde feil. At et stort antall bobiler registreres under Capron og ikke det enkelte merket gir grunn for noe usikkerhet. Tallene i parentes er antallet registrerte biler under merkenavnet.

Oppdatering: Vi er gjort oppmerksom på at Solifer produseres både hos LMC og Capron. Dermed kan Solifer ha blitt registrert både som LMC og Capron. Statistikken synliggjør ikke merkene, men fabrikken.

Les også: Redusert bobilsalg i 2014
Les også: Øker bobilsalget når markedet går ned

Del dette med andre:

  1 kommentarer til “Bobilsalget ned 11 prosent i 2014

  1. Christian
    6. januar 2015 at 16:51

    gjelder dette også egenimport, eller kun salg gjennom norske forhandlere?

    • admin
      6. januar 2015 at 18:09

      Dette er nyregistrerte biler i Norge – uavhengig av hvordan de har kommet til landet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *