Bobilsalget fosser videre – nytt jubelår for bransjen?

Challenger er fortsatt største merke under 3500 kg. Foto: Challenger

2016 ble et rekordår for salget av bobiler i Norge. Nå kan 2017 slå denne rekorden så det synger. Etter første halvår i 2017 har salget økt med ca 16,2 prosent. Enkelte bobilmerker har tredoblet salget, men mye kan endre seg før året er omme.

Det er fortsatt i den laveste vektklassen opp til 3500 kg det selges flest bobiler. Men salget av store bobiler utgjør omtrent en tredjedel av antallet registrerte bobiler.

Det er registreringsstatistikken fra Opplysningskontoret for veitrafikken som viser antallet førstegangsregistrerte biler i Norge – uansett salgskanal.

Under 3500 kg er fortsatt Challenger det største merket med 132 registrerte bobiler. Det var merket også på denne tiden i fjor, men nå bare to foran Bürstner som har hatt en økning på 52,9 prosent fra tilsvarende periode i fjor. På de neste plassen kommer Adria og Dethleffs, også de med mer enn 100 solgte bobiler.

På sjetteplassen kommer Hymer med 85 bobiler. Deretter følger Pilote, Pössl, Hobby og Rapido. De øvrige merkene har registrert mindre enn 40 bobiler i første halvår.
Det er verd å merke seg at Hobby har tredoblet salget til 52 registrerte.

Fortsatt har vi en stor pott på 231 bobiler produsert på fabrikken Capron. Bak dette tallet skjuler det seg flere merker, som ikke identifiseres i statistikken.

Fortsatt suveren leder over 3500 kg
Hymer er Norges femte mest solgte bil i kategorien ”lastebiler”. 149 Hymere er registrert i perioden. Det gjør Hymer til største bobilmerke i klassen over 3500 kg. Det er et stykke ned til Carthago med 84 registreringer. Deretter kommer Rapido og Dethleffs med henholdsvis 67 og 56 registrerte. Både Carthago og Dethleffs har økt med cirka 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Etter denne kvartetten kommer Eura Mobil med en økning på 140 prosent til 48 bobiler fulgt av Kabe, Adria, Frankia, Challenger, Laika, Niesmann Bischoff, Bürstner og Knaus.

Både Laika og Knaus øker med godt over 200 prosent. Laika økte også med 316 prosent i den lavere vektklassen, men tallene for begge merkene er lavere med ditto store utslag i prosent. Likevel en markant forbedring for disse to.

Norges største merke
Nok en gang topper Hymer lista som Norges største bobilmerke. Det er et stykke ned til de tre neste, men til gjengjeld konkurrerer Dethleffs, Challenger og Bürstner hardt om andreplassen.

– Dette er over all forventning. Vi hadde regnet med at vi ville ligge på omtrent samme nivå som i fjor, men kanskje med en økning på pluss minus 5 prosent, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).
– Det er rett og slett fantastiske tall.

Dette er det totale antallet bobiler registrert i 1. halvår uansett vektklasse:
Hymer 234
Dethleffs 157
Challenger 156
Bürstner 152
Adria 131
Rapido 118
Carthago 104
Pilote 102
Eura Mobil 73
Pössl 64 (kun salg under 3500 kg)
Hobby 53
Laika 49
«Ukjent» – les hvem som skjuler seg bak dette
Knaus 43
Roller team 41
Kabe 38
Solifer 35
LMC 34
Frankia 25 (kun salg over 3500 kg)
Niesmann Bischoff 23
Weinsberg 19 (kun salg under 3500 kg)
Mobilvetta 18 (kun salg under 3500 kg)
Rimor 12
Itineo 11
Øvrige merker har færre enn 10 solgte bobiler.

Capron har totalt registrert 242 bobiler, men disse er altså fordelt på flere merker som ikke er registrert i statistikken. Ved årsskiftet fikk Bobilverden oppgitt at om lag en tredjedel av dette tallet skal være Solifer. Solifer er også registrert under eget navn i statistikken. Sunlight og Carado er også blant merkene som skjuler seg bak Capron-navnet.

Del dette med andre:

  2 comments for “Bobilsalget fosser videre – nytt jubelår for bransjen?

  1. Gjelder dette kun bobiler solgt gjennom norske forhandlere eller også privat importerte?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *