Bobilister må vente på rettferdighet

Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet gir ingen løfter om snarlige endringer av bomtakstene for bobiler over 3500 kg. Heller ikke fergeprisene vet han når det kan bli endringer på. Temaene er aktuelle, og han sier de er ”ute av startgropa”.

Hva er rettferdig pris for bobiler på ferger og i bomstasjoner? Foto: Knut Randem.

Hva er rettferdig pris for bobiler på ferger og i bomstasjoner? Foto: Knut Randem.

I forrige uke postet vår leser Frank Follå følgende oppfordring på Bobilverdens Facebook-side: ”Hvorfor skal vi med bobil betale dobbelt så mye på ferger som bil og campingvogn med tilsvarende lengde?
Hvorfor skal vi med bobil over 3500 kilo betale like mye i bomringene som et 50 tonns vogntog i yrkestrafikk?
Bruk vedlagte link til samferdselsministeren, og still spørsmålet.
Del denne til tusener av Facebook-venner for å signalisere at nå er nok nok!!”

Mange av våre lesere fulgte denne oppfordringen og sendte inn sine spørsmål til statsråden. Statusoppdateringen ble en av de mest delte innleggene på vår Facebook-side. Bobilverden har siden fulgt opp saken med politisk ledelse i Samferdselsdeparementet.

Statssekretær Bård Hoksrud lover at departementet er uta av startgropa, men ikke mer. Foto: Olav Heggø/Fotovisjon

Statssekretær Bård Hoksrud lover at departementet er uta av startgropa, men ikke mer. Foto: Olav Heggø/Fotovisjon

– Er det rimelig at en bobil på 4 tonn skal betale det samme i bompenger som et vogntog på 50 tonn? Vil statsråden gjøre noe med denne urimeligheten? I tilfelle når?, spurte vi. Det ble statssekretær Bård Hoksrud (Frp) som svarte på vegne av statsråden.

Han forteller at de i løpet av neste år har ambisjon om å endre strukturen på innkrevingssystemet for bomstasjonene. Når det gjelder bompengene dreier det seg om mye penger som de må finne dekning for i budsjettene.

– Takseringen har vel ikke noe med selskapsstrukturen på bomselskapene å gjøre?

– Det er riktig, men det er en anselig sum penger hver år. Mange av prosjektene er svake og vi kan få problemer med å få inn nok penger.
– Vi har blitt bedt om å endre grensa slik at den skal bli mer fornuftig, men budsjettene avgjør, sier Hoksrud og forteller at de har fått forslag om å flytte takstgrensa i bommene fra 3500 kg til 7500 kg.

Urimelige forskjeller på ferger
Bil under 3500 kg med campingvogn betaler på ferger dobbel eller tredobbel takst avhengig av samlet lengde på ekvipasjon. Bobiler takseres etter lengde (uansett vekt) og kan risikere å betale opptil dobbelt så mye som en bil med campingvogn.
– Bobiler og bil med campingvogn dekker stort sett det samme bruksområdet. Er det da rimelig at en bobil betaler mer på fergene enn en lengre ekvipasje med bil og campingvogn?
– Denne regelen virker noe rar. Jeg vil tro at regelen er laget i en tid med få bobiler og at reglene siden ikke er justert.
– Jeg har stor forståelse for at det virker noe rart at man skal betale mer for å ta mindre plass, sier Hoksrud.
Han legger til at de har mange saker de ønsker å gjøre noe med, men at han ikke ønsker å signalisere når og hva de eventuelt vil gå inn for.

For begge problemområdene ser den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet flere mulige løsninger, men de trenger noen juridiske og administrative vurderinger for å finne ut av handlingsrommet, forklarer Hoksrud.
– Det kan hende vi må endre både forskrifter og lover. Da kan det ta tid, sier han, men lover at sakene er oppe av startgropa selv om de ennå ikke har utfordret embetsverket skikkelig.

Hoksrud nekter å flagge mulige løsninger på de to problemområdene og viser til at arbeidet må gjøres internt før de kan konkludere med et eventuelt forslag fra regjeringen.

Statsekretæren forteller at han har bobilister i stortingsgruppa, som minner om disse problemstillingene stadig vekk, men han vil gjerne ha mer aktive organisasjoner på banen.
– Vi trenger å bli utfordret, avslutter han.

Dette er bestemmelsene for Riksregulativet for ferjetakster. Ikke alle samband er underlagt dette.

Del dette med andre:

  12 comments for “Bobilister må vente på rettferdighet

  1. Tap av inntekter i bomselskapene kan dekkes inn med bompenger også på el biler. Disse er alt subsidiert nok med ingen eller lave avgifter ved kjøp. Dagens satser på ferger og bomringer for Bobiler er en urettferdig skatt og skremmer turister og tvinger norske eiere til Sverige og sørover i Europa . Ikke utsett til senere det som bør løses nå.

  2. Tap av Bompenger? Hvor stor andel står egentlig denne gruppen for? Og det er (i de fleste tilfeller) snakk om halvering. Og enkelte steder kunne de kanskje fått trafikk de ikke får idag pga pris

  3. Ved å endre grensen for tyngre kjøretøy fra 3,5t til 7,5t vil det nok bli mer i kassa for bompengeselskapene. Med den prisingen som er i dag, velger mange sv dem som har bobiler over 3,5t andre kjøreruter. Et godt eksempel på det er den nye Hardangerfjordbrua der det koster 150 kr å passere med personbil, mens en bobil over 3,5t må betale 600 kr. Ikke rart det kommer lite i kassa, folk styrer unna. Veldig synd for nærområdet også, turistene uteblir. Sett grensen til 7,5t, og få inn mer bompenger, og flere besøkende 🙂

  4. Inntjeningen kan vel tas inn igjen bare ved å la campingvogner begynne å betale i bomstajonene? De har fordeler på både på ferger og bomstasjoner, hvorfor?

    Jo med stor hjelp av en interesseorganisasjon som het NCC og nå heter NBCC og der er tydeligvis campingvogner en «hellig» ku.

    Hvorfor skal Norge fortsette med «nisseluen» langt ned i øynene og ha 3 takstgrupper i bomstasjonene? Hvorfor kan de ikke gjøre som de fleste andre land i Europa som har veiprising/bomstasjoner og ha flere takstgrupper opptil 5 forskjellige.

    Der det skilles på vekt, høyde, aksler og hjul. Da kan alle kjøretøy betale og takstene vil virke mer rettferdige.

    Argumenter som sier at har man råd til «stor» bobil har man råd til å betale. Fremsetter vel gjerne av eiere av bobiler under 3,5t som kjører med overvekt 🙂

    For at 2 identiske bobiler skal kunne betale 2 forskjellige takster i bomstasjon kun fordi totalvekten er forskjellig er bare mulig i Norge.

    La oss få et takstsystem i Norge som har flere parametere enn vekt.

  5. Sett opp vektgrensen til 7,5 tonn.Det er det reelle skillet mellom lette og tunge kjøretøy. Det er hinsides all fornuft at kjøretøy mellom 3.5 og 7.5 tonn skal ut med lilke mye som et vogntog på 50 tonn. Noen steder er prisen for tunge kjøretøy det dobbelte av prisen for lette. Andre steder er forskjellen det mangedobbelte.

  6. På tide at biler med utenlandske skilter blir kontrollert. De fleste betaler ikke bompenger. Vet om flere enkeltmannsforetak som kjører billige biler på utenlandske skilter og de
    betaler ikke veiavgift engang. Politiet bare overser det.

  7. Takstene som gjelder på ferger i dag, på bobil – Bil m. campingvogn – Bil m. henger.
    Viser at Bobil er dyrestmme dag, samme ferge…………
    Når da bilen min er 3,5 – 4,2 tonn Blir prisen høy i bompengeringene på ferie veldig dyr.
    Resultat er utlandet….
    disse takstene er ikke eldre enn 5 – 10år altså satt inn av de rødgrønne, dette er en straffe sakatt som jeg synest er direkte uretferdig.
    Jeg inpoterte bilen min selv fra tyskland og betalte 274 000 i avg. Så egentlig har både jeg og alle bobil eiere betalt nok………….

  8. Har du bil og campingvogn som er over 10m, f.eks 11,5m betaler du for 3 personbiler = 18 m på ferge også!!

  9. er vei ikke noe å syte om at man må betale for tung bil når man er over 3500 kg. jeg har en dodge van b350 med totalvekt 3900 kg en kamerat har en identisk bil en dodge van b350 med total vekt 3500 kg det er vel mere urettferdig bilene er helt like samme antall sitteplasser eneste er at jeg kan ha med litt mere bagasje.

    neste sak etter det jeg vet om ferge takster så er det lengde fra foran til bak på vongtoget/bilen som avgjør hva prisen på ferga er. har selv kjørt bil og henger med lengde 19.5 meter og semi på samme lengde uten at det er forskjell i prisen og alle takster jeg har sett så er det oppgitt takst etter meter fra intil 6 meter og opp til 22 meter

  10. hi , i have a motorhome which is rated up tp 3850kg, and its the same for me with regards to the toll roads, problem is that, when we are out on tour our motorhome does not exceed the 3500kgs as we travell rather light..We try to avoid these toll roads as much as possible.eg (trondheim – froya- trondheim)ca kr 2000.this is robbery.About 30% of fish transport lorries from abroad pay this ransom..it is no wonder they are cheating the system(the system will be cheated back)rob and be robbed .We have decided to sell our motor home and take our holidays abroad in future.I feel sorry for the people who are trying to make a living from the motorhome tourists in this wonderful country..

  11. Det var ikke uventet dette svaret fra stadsråden? Så lenge det har med penger inn i kassen er desverre frp like grådige som alle andre:(

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *