Bobil GT – under 6 meter

Dethleffs Globebus GT i svart designvariant. Foto: Knut Randem.

Dethleffs Globebus GT i svart designvariant. Foto: Knut Randem.

Dette er en slank bobil med lengde fra under 6 meter og med fire faste sengeplasser. Den befinner seg i overgangen mellom en bybobil/kassevogn og en vanlig bobil. Den kommer også med et ”GT-stempel” i hekken.

Globebus fra Dethleffs er bare 219 centimeter bred. Den korteste helintegrerte modellen med dobbeltseng bak og senkeseng foran er bare 599 cm lang. Den halvintegrerte varianten er 4 cm lenger.
For mange vil den tverrstilte senga bak være uaktuell, men den gir deg bedre plass forover – og lavere fergetakster.

Fra badet i Globebus. Modellen med midtstilt dobbeltseng har separat dusj og toalett. Foto: Knut Randem.

Fra badet i Globebus. Modellen med midtstilt dobbeltseng har separat dusj og toalett. Foto: Knut Randem.

2017-modellen av Globebus leveres i ytterligere to design med henholdsvis enkeltsenger og midtstilt dobbeltseng. Dobbeltsenga kan heves slik at det blir plass til sykler i garasjen under. Når du har tatt ut syklene kan du senke senga igjen.
Begge disse leveres i både hel- og halvintegrerte utgaver. Med disse sengevariantene går lengden opp til i underkant av 7 meter. Disse modellene har også en bred inngangsdør på 70 cm.

Full overhaling til 2017
– Globebus har fått full fornyelse med helt nytt interiør i 2017-modellene, sier Jan Kaspersen i Caravan Nord Aps til Bobilverden.
– Dette er bobiler i skjæringspunktet mellom en van og en vanlig bobil. Bredden er for folk som vil ha en slank bil enten det er til norske småveier eller til italienske småbyer.
– Disse modellene har rammevinduer, vinduer som ligger plant med veggen, forklarer han. I de lengste modellene er det dør mellom bad/soverom og kjøkken/salong.
Kjøkkenbenken begynner ved inngangsdøra og går bakover. Den har en praktisk benkeforlenger, som er grei å bruke til avlastning når det ikke er trafikk ut og inn.
Globebus har trefri gulvkonstruksjon.

Med GT i hekken
GT, står det midt på bakveggen. Foruten den vanlige utgaven leveres nemlig Globebus fra 2017 i en GT-utgave. Dette dreier seg mye om design, men også om mye ekstrautstyr.

GT forplikter..? Foto: Knut Randem.

GT forplikter..? Foto: Knut Randem.

Det utvendige designet leveres i fargene hvit, sølv eller svart. På de helintegrerte modellene er dette hovedfargene på den utvendige dekoren. På de halvintegrerte har også hele førerhuset ditto farge.
GT-utgaven har også en dynamisk takreling.

GT-variantene leveres med mye av Fiats ekstrautstyr for sikkerhet og komfort samt en family-pakke fra Dethleffs. Den inneholder en lang rekke småting som gjør bilen mer komplett, forteller Kaspersen. Dette er åpenbart en utstyrsvariant som tilfredsstiller det norske markedet, om vi forstår ham rett. Det innbefatter blant annet aluminiumsfelger, markise og indirekte belysning i interiøret.

Globebus blir, som alle andre Dethleffs, levert med Euro 6 motor i 2017.

Når dette skrives er Globebus 2017 ennå ikke innveid, men Kaspersen opplyser at den blir under 3500 kg. Noe annet er vel heller ikke å vente med disse yttermålene.

Prisene er fra 663.000 kroner som halvintegrert og 758.000 kroner i helintegrert utgave.

Globebus GT helintegrert i sølv-varianten. Illustrasjon: Dethleffs.

Globebus GT helintegrert i sølv-varianten. Illustrasjon: Dethleffs.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *