Advokaten svarer: Feil dekoder hvem har ansvaret?

Advokat Randi Munkeby i Tønsbergadvokatene svarer på spørsmål fra leserne.

Advokat Randi Munkeby i Tønsbergadvokatene svarer på spørsmål fra leserne.

Canal Digital godkjenner ikke lenger dekoderen i TV-en og bobileieren må kjøpe ny dekoder til parabolanlegget. Kan han reklamere til noen på dette eller må han bite tennene sammen og betale selv. Advokat Randi Munkeby svarer.

– På Caravanmessen 2015 bestilte jeg ny bobil som ble levert i februar 2016. Parabolanlegg (kr30.000,- ferdig montert), som ble bestilt med bobilen, ble levert med integrert dekoder i TV-en. Jeg kjøpte kortholder (kr 390,-) fra Canal Digital og anlegget fungerte med få problemer til slutten av september. Da fikk jeg plutselig ikke TV-bilder. En melding på TV-skjermen om at dette ikke lenger var tilgjengelig. Jeg ringte da Canal Digital, som ikke kunne hjelpe meg fordi dekoderen i min TV (plutselig) ikke var godkjent/levert av CD. Jeg kontaktet da min forhandler som ba meg skaffe dekoder (kr 1390,-) fra CD så kunne de hjelpe meg å koble den til TV-anlegget. Arbeidet er stipulert til maks 2 timer a kr 1.125,-.
Er dette en reklamasjonssak for forhandler, Canal Digital sitt ansvar eller må jeg bære kostnadene med endringene? spør vår leser.

Og slik svarte advokaten:
Slik jeg forstår var det ingenting som var ødelagt, men Canal Digital krevde at du skulle montere en ny dekoder.
Mange bobilgarantier gjør unntak for TV-anlegg slik at du ikke kan kreve noe fra garantien.
Jeg forstår at det er ergerlig at du må installere ny dekoder når du har en fra før, men TV-leverandørene har noen betingelser, som du som forbruker må akseptere når du kjøper tjenester av dem.
Om du har rett til å få dekket reparasjonene avhenger av hva som står i avtalen du inngikk med Canal Digital. Da du inngikk kjøp av kortholder fra Canal Digital burde du fått opplyst at du måtte ha dekoder fra dem for å kunne bruke den.
Hvis de har misligholdt opplysningsplikten, kan du kreve å heve kjøpet av kortholderen, men ikke å få dekket reparasjonene.

Har du en sak du vil rådføre deg med en advokat om, les mer her.

Del dette med andre:

  5 comments for “Advokaten svarer: Feil dekoder hvem har ansvaret?

  1. Ragnar Skarstein
    30. oktober 2016 at 17:24

    Skift leverandør!
    Canal Digital (CD) opptrer svært lite kundevennleg. For dei som bur i burettslag med såkalla kabel-TV får ikkje kort til bruk i bubil utan å teikne nytt satellitt-TV abonnement med tilhøyrande kostanad.
    Har du derimot RiksTV-abonnement, kan du på same abonnementet ha inntil 4 tunerer utan krav til geografisk plassering eller til om den er integrert i TV eller ikkje. T.d. to i heimen, eitt på hytta og eitt i bubilen.

  2. Torfinn Fredriksen
    30. oktober 2016 at 18:32

    Jeg hadde Finlux i bobilen. Da gikk det slik at mange av mine kanaler forsvant. Meg bekjent hadde Canal Digital ryddet i sine kanaler eller frekvenser. En lang historie kort, jeg kjøpte nytt Grundig. Den oppdaterer seg automatisk når en skrur det på. Svar fra Canal Digital: Du må gå tilbake til fabrikkinnstillingene og begynne derfra. Det ville koste meg noen tusen. Jeg er ikke kompitent til det. Derfor nytt Grundig. Sparte noen tusen, men ingen tilbud fra Canal Digital. De neglisjerte meg fullstendig, men kontaktpersonen var jo en svenske.

    • Roy Stornes
      30. oktober 2016 at 18:57

      Det der Canaletes Digital er et drittfirma mafia heile gjengen, hvis man vil si opp et abonnement halvveis ut i abonnemange så går ikkje det, det er faktisk 6 mnd oppsigelse?

      • O2man
        31. oktober 2016 at 13:08

        Kan du «fryse» abonnementet i 6 mnd., samtidig som du sier det opp ?.

  3. Harry Henriksen
    30. november 2016 at 16:14

    Få RiksTV da kan du bruke kortholder i TV (NY) og bestiller du Hyttepakken (begrenset kanaler) kan du fryse abonemanget i 6 mnd i året , du betaler for 6 mnd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *