Advokaten svarer: Bilen var ikke som beskrevet i spesifikasjon

fru-justiciaKunden kjøpte ny bobil i februar 2016. Vekta var ikke som lovet og vanntankene var mindre enn beskrevet i spesifikasjonen. Er det rom for kompensasjon i dette tilfellet, spør kunden før vedkommende går i møte med forhandleren. Advokat Randi Munkebye i Tønsbergadvokatene gir råd.

Jeg kjøpe meg en ny bobil i februar 2016. I den forbindelse dukket det opp to mangler vedrørende vann og vekt. Vekt og vann var blant de avgjørende punktene da vi valgte biltype.

Ved overlevering viste det seg at de ikke fikk registrert bilen på det som var avtalt.
Fikk den registrert på 4250 kg, mens avtalen var på 4500 kg.
Nå etter 7 mnd har dette ordnet seg.

Det som ikke har ordnet seg er kapasiteten på vann. I brosjyren på bilen sto det at den hadde en vannkapasitet på 180 liter ferskvann og 130 liter spillvann. Dette oppdaget vi ikke før i mai mnd. Vi stusset på hvor fort spillvannstanken ble full.
Ved kontrollmåling fant vi ut at ferskvannstanken randt over på ca.140 liter og spillvannstanken randt over på 98 liter. (I deres nye brosjyre står det nå 130 liter ferkvann og 105 liter spillvann)

Forhandler ble gjort oppmerksom på dette i mai. De har ikke nektet for at dette stemmer, men vært usikre på hvordan dette kan løses.
Etter en del purring gjennom sommeren, så har de nå kommet frem til at dette ikke er mulig å fikse i og med at vanntankene ligger i dobbeltgulvet.

Jeg er nå innvitert til en samtale om kompensasjon, helst i form av utstyr.
Tidligere i saksgangen når verken vann eller vekt var i boks signaliserte jeg at jeg var lei hele bilen og ønsket kjøpet hevet. (i tillegg til disse feilene har det vært en del ting til, men de er fikset etterhvert). Samtidig signaliserte jeg at vi skulle ha en betydelig kompensasjon i kroner eller utstyr hvis disse punktene ikke lot seg ordne.

Så er det store spørsmålet om hva jeg kan forlange i en slik situasjon? (Verdi i kroner)
Finnes det noe føringer eller tilsvarende saker på dette?
Vann var som sagt et viktig punkt for oss. Med ekstra kapasitet på vann kan vi ligge fast lenger.
Fint med et innspill før vi går i forhandlinger.

Advokat Randi Munkeby svarer:
Et prisavslag skal settes slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Det er ikke så lett å sette en prislapp på bryderi og ulempe. Det du kan kreve er dine faktiske utgifter, slik som innkjøp av ekstrautstyr som kan hjelpe på situasjonen. Du kan også kreve utgifter du har hatt i forbindelse med saken, for eksempel verksted, forsinkelsesrenter osv.

Har du en sak du vil rådføre deg med en advokat om, les mer her.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *