Advokaten: Kommer an på hvor mye det koster å få det reparert

Advokat Randi Munkeby i Tønsbergadvokatene svarer på spørsmål fra leserne.

Vår leser har fått feil på varmeanlegget i en nesten fem år gammel bobil og spør Bobilverdens advokat om han har har en reklamasjonssak.

Leseren har en alkovebil med Truma Combi 6e som varmekilde, bilen ble kjøpt ny og registrert første gang 17. januar 2013.
– Jeg oppdaget nå i romjula at varmekilden ikke fungerer som den skal. Den bare starter går ca 10 minutter, så stopper den og er helt død. Venter jeg en dag eller to så virker den i 10 minutter til.
– Jeg mener dette er en reklamasjon sak? Er du enig? spør vår leser.

Advokaten svarer:
I og med at du har kjøpt bilen av en forhandler, er det et forbrukerkjøp som reguleres av forbrukerkjøpsloven. Denne kan ikke fravikes til ugunst for forbrukeren. I forbrukerkjøp er foreldelsesloven fem år fra kjøpet.

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 17 første ledd bokstav a) og § 16 bokstav b), at tingen har mangel når den er i dårligere stand enn det kjøperen hadde grunn til å forvente. Spørsmålet her er hvor lang tid du kan forvente at varmekilden fungerer. Noe vedlikehold og reparasjoner må en forvente på en bobil som er fem år gammel. Om dette er en mangel kommer an på hvor mye det koster å få det reparert. Dersom kostnaden utgjør mye i forhold til det du betalte for bobilen, vil jeg si det er en mangel.

Har du en sak du vil rådføre deg med en advokat om, les mer her.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *