Advokaten: Kan du reklamere til verkstedet selv om du har kjøpt bobilen privat?

.

Han hadde kjøpt bobilen av en privatperson. Etter kort tid oppdaget han at et verksted hadde gjort en alvorlig og dyr feil på den. Kunden har spurt Bobilverdens advokat om hvem som skal ta regninga på reparasjonen.

Leseren hadde kjøpte en 1989-modell buss. Den var ombygget og godkjent til kjøretøygruppe M1 som campingbil.

Bobussen virket grei, men var litt merkelig på clutchen. Da dette ble verre, ba han et verksted om å se og finne årsaken.

– Gammel bil gammel clutch så det er vel bare slikt som skjer, tenkte jeg, skriver kunden til advokaten. Han har benyttet seg av Bobilverdens leserservice der advokat Randi Munkeby gir en første vurdering av saken din.

Da verkstedet åpner kassen finner de ut at det er gjort en grov feil ved service på bilen. Årsaken til den dårlig fungerende clutchen var at det var smurt med fett slik at clutchhuset var fullt med fett. Det førte til at dette renner ned i clutchen når den blir varm og gjør den ubrukelig. Alt må byttes til en kostnad på ca 35 000 kroner, forteller kunden vår advokat og spør:

– Jeg vet ikke om det er forrige eier eller firma som har hatt servicer på bilen. Er dette noe jeg kan kreve at de tar deler av den økonomiske kosten på?

Advokat Randi Munkeby.

Høyesterett har åpnet en alternativ mulighet
Det er forskjell på lovverket ved kjøp mellom private og kjøp av profesjonelle aktører. Advokaten svarer slik:

I en slik situasjon vil det ikke alltid være så lett å kreve prisavslag fra selgeren. Ved kjøp mellom private må du bevise at selgeren kjente til feilen eller så må bilen være i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med. Det er det ikke sikkert at den er. Det er vel sannsynlig at selgeren ikke har visst om dette og uansett kan det bli vanskelig å bevise

Spørsmålet er om du kan rette kravet mot verkstedet som utførte feilen. Hvis selgeren hadde kjent til dette, kunne selgeren ha rettet et krav mot verkstedet etter håndverkertjenesteloven. Da bør du som ny eier av bilen ha de samme rettighetene overfor verkstedet som tidligere eier ville ha hatt. Dette er en interessant problemstilling som inntil nylig har vært uavklart i kjøpsloven.

Kjøpsloven § 84 fastsetter vilkår for å fremme krav mot tidligere salgsledd. Bestemmelsen, som har overskriften «Vilkår for krav mot tidligere salgsledd», lyder:
«(1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren.
(2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.»

Høyesterett avsa en dom vedrørende dette spørsmålet i april i år (HR-2018-648-A) Der kom Høyesterett til at kjøperen kunne rette et direktekrav mot verkstedet som hadde reparert bilen. Høyesterett la vekt på at dette var en rimelig løsning og at ved direktekravsadgang ville kravet rettes dit det hører hjemme.

Du kan med andre ord rette kravet direkte til verkstedet som gjorde feilreparasjonen, svarer advokat Randi Munkeby.

Har du en sak du ønsker å få en første vurdering av? Da kan du spørre advokaten. Les mer om muligheten her.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *