med bobil hele året 

Facebook RSS

Å trimme eller chippe motoren i bobilen gir mer kraft og mer avgift

Published on 16. april 2013,
Om det er riktig å øke motorytelsen er én diskusjon. Men om du gjør det, husk avgiften. Foto: Knut Randem.

Om det er riktig å øke motorytelsen med trimming eller chipping er én diskusjon. Men om du gjør det, husk avgiften. Foto: Knut Randem.

Å trimme eller chippe en motor for å få bedre effekt og kanskje også spare drivstoff kan være fristene. Diskusjoner om dette er lurt, om det reduserer garantien fra bilprodusenten eller om det i det hele tatt har noen negativ effekt på motoren går i mange ulike forum. Det mange glemmer er at om du øker motoreffekten så skal du også betale tilleggsavgift til Tollvesenet.

Det finnes flere måter å øke effekten i en motor på. Mekaniske installasjoner og programvareoppdateringer gjør dette mulig. Vanligvis kalles dette trimming eller chipping/mapping.

Noen leverandører lover opptil 35 prosent økt motorkraft og en reduksjon av dieselforbruket på inntil 10 prosent. Dersom dette slår til vil kostnadene for å chippe/trimme bilen tjenes inn over noe tid. Samtidig øker kjørekomforten i form av bedre akselrasjon og ytelse på steder hvor du ellers har hatt litt lite å sparke fra med.

En kilde vi har snakket med forteller at de en gang testet et veldig dyrt sett og det viste seg at motoreffekten faktisk gikk ned. Det er derfor viktig å sjekke andres erfaringer i ulike forum før du velger metode. Dersom du tar sjansen på å gjøre det da.

Dersom bobilen fortsatt er i garantiperiode vil du kunne oppleve at forhandler/produsent frasier seg ansvaret for feil ved å peke på at motoren er modifisert. Dersom garantitiden er ute er nok ikke det noe problem.

En leverandør spør og svarer selv på hvorfor dette ikke er gjort av bilprodusentene. Forklaringen skal ligge i bilens sikkerhetsmarginer. Du skal kunne kjøre på riktig dårlig bensinkvalitet uten at motoren skades. Men ettersom det drivstoffet som selges i de fleste europeiske land jevnt over er av god kvalitet, gir dette mulighet for optimalisering, sier denne leverandøren. Svaret kan også være at produsentene vil holde seg godt på den sikre siden i forhold til garantiansvar.

Husk avgiftene
Dette er ingen fagartikkel om trimming/chipping. Til det er metodene så forskjellige og resultatene så vanskelige å dokumentere at vi ikke vil begi oss ut på det her og nå.

Hensikten med denne artikkelen er faktisk å gjøre deg oppmerksom på at om du gjør en slik modifikasjon av motoren og får økt effekt. Ja, da har saken også en avgiftsside.

Du har sikkert hørt om folk som har kjøpt en varebil billig, men så har de satt inn bakseter og plutselig er det en personbil. Og den har en mye høyere avgift som må betales så sant bilen ikke er alt for gammel. Det er ikke like dramatisk om du øker motorytelsen med 30 hk, men det er like fullt en ombygging av bilen. Dersom bilen hadde hatt 30 hk mer ved import til Norge, ville også avgiften vært høyere. Det er denne avgiften du ikke får lov til å smyge deg utenom.

Om du velger å trimme/chippe bilen din slik at den får økt motorytelse, må du betale en avgift. Denne skal du søke om før du begynner å bygge om bilen og etter at avgiften er betalt. Etter ombygging skal veistasjonen godkjenne bilen. Alt dette hjelper sikkert leverandøren til med, men ikke prøv å lure deg unna. Unndragelse av avgift er alltid mye dyrere enn avgiften du ikke har betalt…

Dersom bilen er eldre enn ti år er ikke dette noe problem. Da slipper du avgiften og du trenger ikke søke om statusendring for bilen. Les Tollvesenets egen redegjørelse her.
Det betyr også at avgiften er fallende med økt alder. Vi har gjort en beregning med Tollvesenets kalkulator. Det er flere parametere som skal fylles inn, men vårt eksempel på en campingbil, som det heter i lovverket, med 130 hk dieselmotor og vekt 3500 kg viser en tilleggsavgift på ca kr 1200 for de første 10 hk for en et år gammel bil og ca kr 850 for en tre år gammel. Avgiften blir noe høyre for ytterligere økning i motorytelse. Sjekk din bil her.

Dette bør selvfølgelig din leverandør av trimming/chipping hjelpe deg med, men det er du som har ansvaret som eier av bilen. Tollvesenet skriver i et rundskriv at:
” Dersom en effektøkning ikke er meldt Statens vegvesen og avgift ikke er betalt, kan dette få store konsekvenser for bileieren.

Oppdages slike forhold ved kontroll, vil forholdet regnes som brudd på en rekke lovbestemmelser som er straffesanksjonerte. Det kan her nevnes avgiftslovgivningen, vegtrafikklovgivningen og forsikringslovgivningen”.

Les hele rundskrivet fra Tollvesenet her.

6 Responses

  1. Interessant artikkel:)
    Hva om du chipper/trimmer motoren og skulle være så uheldig å krasje, har det konsekvenser for forsikringen? Noen som vet?

    • admin

      Dette har vi ikke undersøkt selv, men det hevdes at dette kun er et problem dersom du ikke får skrevet endringen inn i vognkortet og melder fra til forsikringsselskapet.
      Vi gjetter at dette har noe med prisen på forsikringen å gjøre, men det har vi altså ikke undersøkt.

  2. Geir

    Dette er direkte sprøyt som det ikke finns belegg for å på stå. les: Brom om tuning og avgifter så skjønner du sammenhengen.

    • admin

      Broom går dypere i ulike tekniske metoder på ulike biler enn det vi har gjort. Hensikten vår var ikke å veilede i teknikken, men å sette fokus på at det kan bli dyrt å ikke følge prosedyrene og betale avgiften som hører med. Vi kan ikke se at Broom skriver noe annet i sin artikkel om temaet. De peker også på at det må betales avgift.
      Nå er jo ikke avgiften all verden, så det bør neppe hindre noen som vil gjøre denne modifiseringen av bilen sin.

  3. Per

    Vi betaler jo med glede litt ekstra avgift her i landet.
    Poenget er at vi med slikt utstyr forurenser en god del mindre ( diesel biler uten ekstra filter betaler jo en tilleggsavgift), dermed må det også taes med i regnestykket.
    Med ekstra ytelse, går det fortere oppoverbakke, og vi er ikke i så stor grad som før til besvær for bakenforliggende biler : Altså større trafikksikkerhet; og uten å vite det, kan vi spare liv !
    En renere motor gir på sikt mindre vedlikehold av selve motoren også.
    Her er det jo ingenting å tape, så hvis så mange som mulig av oss installerer, vil både myndigheter og importører etter en tid følge med, og dermed kan vi til og med på sikt få selve lastebilnæringen med oss; og da blir det ikke flere «foggy» vintre i byene våre på en disig dag.
    La oss være de som tør å gå foran !

  4. edgar nordgård

    På nettet finns det titalls leverandører av chipps, hvordan vite hva som er seriøse, og ikke skadelig for motoren. Er det noe merke som Fiat Dukato går god for?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


9 × = 18

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>