30 år med kompakte bobiler

Allerede i 1988 ble det arrangert klubbtreff for La Strada. Forsidebildet viser en skisse fra 1987.

Allerede i 1988 ble det arrangert klubbtreff for La Strada. Forsidebildet viser en skisse fra 1987. Foto: La Strada.

De bygde sin første modell på en Volkswagen T3 i 1986. Siden har de produsert kompakte bobiler og har holdt seg nesten trofast til markedet for kassebiler/bybobiler. De har blitt produsert på mange ulike merker, men holder seg nå til Fiat og Mercedes.

Fra firmaet Baumgarten Reisemobile GmbH ble etablert i 1986 tok det ikke mange månedene før de i november samme år lanserte sin første modell under navnet La Strada. Denne solgte godt på lanseringsmessa og fire ansatte produserte 20 eksemplarer på Volkswagen T3. Tre av disse arbeider fortsatt i firmaet. I 1990 hadde de levert 73 av de to modellene HD 60 og HD 85.

Nova var i 2001 et avvik fra den absolutt kompakte linje. Foto: La Strada.

Nova var i 2001 et avvik fra den absolutt kompakte linje. Foto: La Strada.

Allerede i 1989 utvidet de modellspekteret til å omfatte modeller bygget på Ford Transit og Mercedes. Dette året skjedde det mye og de lanserte sin første 4×4 på T3 Syncro.
På 90-tallet prøvde selskapet seg fram på mange plattformer. De mest eksotiske var åtte eksemplarer bygd på LDV Convoy i 1997 og Kia Pregio, som ble solgt i 91 eksemplarer i 1999 og 2000.

Navnene Regent og Avanti oppsto på 90-tallet. Da ble også dusj, toalett og vask en del av utrustningen i bobilene. Med lanseringen av Nova i 2000 hadde La Strada sitt eneste brudd på sin kompakte linje.

Avanti L i dag. Foto: La Strada.

Avanti L i dag. Foto: La Strada.

Fornyer
I dag bygger La Strada sine modeller på Fiat Ducato og Mercedes Sprinter. Produksjonen har de senere årene kommet opp i 325 eksemplarer i året. De er fordelt på seriene Avanti, Regent og Nova.

I modellåret 2017 kommer det ingen revolusjoner fra La Strada. Det gjør det sjelden i dette markedet. Forskjellene sitter i detaljene.
I 2017 følger Avanti Fiats nye motorprogram med en 2,3 liter på 130 hk som minste motor. Regent på Mercedes Sprinter startet på 2,2 liter med 163 hk. Hjuldimensjonene spenner fra 15” til 18”.

Badet i Avanti har nå fått keramisk toalett. Foto: La Strada.

Badet i Avanti har nå fått keramisk toalett. Foto: La Strada.

Alle Avanti- og Regent-utgaver får i 2017 flate og sotede vinduer. Som tillegg kan man nå også få en fjernstyrt og dimbar LED-remse over skyvedøren til bodelen. Trinnet inn har blitt 70 cm bredt.
De fleste modellene har også fått et nytt dreibart bord, som også er større enn tidligere. Dette bordet brukes også for å re opp en tredje soveplass med voksne mål like bak forsetene.

Avanti L med ekstra benkeforlenger og justerbar sofa. Foto: La Strada.

Avanti L med ekstra benkeforlenger og justerbar sofa. Foto: La Strada.

Avanti L er en klassiker fra La Strada. Den er fornyet i år og produsenten lover mer sovekomfort enn noen gang. I den grad det er mulig å lage nye grunnriss i en kompakt bobil, er det det La Strada har gjort her.
Lagerplassen under sengene er nå også tilgjengelig gjennom en dør fra kupeen. De tekniske installasjonene er i stor grad plassert bakerst. Men det gjelder ikke varmesystemet som er plassert under sofaen. Sofaen har for øvrig justerbare seter.

Grunnrisset av Avanti L 2017. Lengden er 599 cm. Ill: La Strada.

Grunnrisset av Avanti L 2017. Lengden er 599 cm. Ill: La Strada.

Toalettet i Avanti L er nå i keramikk og det kompakte badet her fått klappdører. I tillegg er det gjemt en gardin som kan skille bad- og sovedelen fra resten av bodelen. Endringene sitter ellers, som sagt, i detaljene og valgmulighetene i farger og design.

Navnet La Strada er et resultat av grunnleggernes pasjon for Italia. På grunn av navnet var det i begynnelsen nødvendig å understreke overfor kundene at La Strada var produserte i tysk kvalitet.

Hovedkilde: La Stradas presseavdeling

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *