18 godbiter for bobilister på farten

Det startet som et prøveprosjekt i 1994. I fjor ble de 18 strekningene betegnet som Nasjonale turistveger erklært som offisielt åpnet. Det skjedde i forbindelse med ferdigstillelsen av turistvegpunktet på toppen av Trollstigen. Det betyr ikke at alle de18 strekningene er helt ferdige. Det kommer mer fram mot 2023, men er det plass til bobilister?

Nasjonale tursitveger dreier seg mindre om selve veien enn om parkeringsplasser, serviceanlegg, stier og tilrettelegging. Denne brua i Rølsdalsfjellet bringer deg over til tilrettelagte stier. Foto: Knut Randem.

Nasjonale tursitveger dreier seg mindre om selve veien enn om parkeringsplasser, serviceanlegg, stier og tilrettelegging. Denne brua i Rølsdalsfjellet bringer deg over til tilrettelagte stier. Foto: Knut Randem.

De 18 strekningene som har fått status som Nasjonale turistveger fordeler seg over hele landet fra sør til nord: Jæren, Ryfylke, Hardanger, Valdresflya, Aurlandsfjellet, Gaularfjellet, Sognefjellet, Gamle Strynefjellsvegen, Rondane, Geiranger-Trollstigen, Atlanterhavsvegen, Helgelandskysten sør og nord, Andøya, Lofoten, Senja, Havøysund og Varanger.
Fem av disse er helt ferdige. De øvrige 13 vil bli utviklet videre fram til 2023. Det forteller Per Ritzler, presseansvarlig i Nasjonale turistveger. De fem ferdigstilte strekningene er Hardanger, Sognefjellet, Gamle Strynefjellsvegen, Rondane og Lofoten.
– I forbindelse med åpningen i Trollstigen i fjor, fikk alle de 18 strekningene status som Nasjonale turistveger.
– Blir det flere strekninger med denne statusen?
– Det har vært noe pågang for å inkludere flere strekninger i Nasjonale turistveger, men nå konsentrerer vi oss om å gjøre ferdige de 12 gjenstående strekningene med flere utsiktspunkter, flere rasteplasser og kunst, sier Ritzler.

Bygger ikke spesielt for bobiler
– I hvilken grad har dere tatt hensyn til boblister med tanke på overnattingsmuligheter og tømmestasjoner?
– Vi legger til rette for og ønsker alle gjester og kjøretøyer – deriblant også bobiler – velkommen til Nasjonale turistveger med arkitekttegnede parkeringsplasser, utsiktspunkt, stoppesteder, servicebygg samt stier, trapper og møbler, sier Ritzler.
– Atlanterhavsvegen og Lofoten er eksempler på Nasjonale turistveger med mye bobiltrafikk, men de fleste strekningene, for ikke å si alle, er populære kjøreturer for ferierende bobilturister.

Det er laget mange flotte utsiktspunkter langs Nasjonale turistveger. Her fra Trollstigen hvor noen og en hver kan bli svimmel. Foto: Knut Randem.

Det er laget mange flotte utsiktspunkter langs Nasjonale turistveger. Her fra Trollstigen hvor noen og en hver kan bli svimmel. Foto: Knut Randem.

– Er det greit å overnatte med bobil i deres anlegg?
– En del diskusjoner kan oppstå når bobiler parkerer på allmenn parkering i flere døgn. Dette kan irritere andre bilister. Statens vegvesen har imidlertid som policy å ikke forby noen å parkere, men forventer at alle viser normalt hensyn til medtrafikanter og –turister.
Det er ikke er noe i veien for å overnatte på en parkeringsplass, men også bobiler har kun rett til en parkeringsplass hver. Den allmenne tolkningen i bobilkretser er vel at parkering er parkering, men om du tar ut møbler og markise, kan det raskt bli camping. Det gjelder å bruke hodet. To biler i følge kan altså ikke parkere med en ledig plass mellom seg og benytte den som uteareale så lenge det er til fortrengsel for andre som bruker parkeringsplassen.
Ritzler sier for øvrig at det er kommunene som har ansvaret for å oppfylle Forurensningslovens pålegg om å etablere tømmestasjoner for bobiler. Prosjektet Nasjonale turistveger har ikke tatt dette ansvaret for kommunene.

Bobilverden vil i de kommende ukene presentere alle de 18 strekningene i Nasjonale turistveger. Dersom du har erfaringer fra noen av disse, send gjerne noen ord til redaksjonen på post@bobilverden.no.

Del dette med andre:

  5 comments for “18 godbiter for bobilister på farten

  1. Hadde vært fint om det ble lagd en oversikt over hva det koster å kjøre på disse veiene. Vi fikk en rådyr regning uten at det var varslet. Plutselig var det en bomstasjon – rådyr – men vi kjørte likevel gjennom. For så å få DOBBEL regning siden veien sluttet med enda en bom. Vi ville ikke kjørt den veien om vi visste det. Den var ikke spesielt fin heller …

    • Helt enig med deg. Kan kanskje lønne seg å undersøke litt når sommerens feriemål er bestemt.

  2. Kjørte flere av strekningene i 2011. Men de mest fantastiske var Trollstigen og Geiranger. Kan ikke huske at det var bompenger på noen av de vi kjørte. (Helgelandskysten, Lofoten, Trollstigen, Geiranger)
    Men vi hadde en fantastisk tur gjennom store deler av Norge den sommeren. De øvrige turistveier, så som Aurlandsfjellet kommer nok til å bli besøkt de også.
    Utsiktspunktene som statens vegvesen lager til er bare fantastiske. All ros til dem som har ansvar for disse prosjektene
    mvh. Tor Tybring Aralt

  3. Skriv litt om veistandard også, eksempelvis Rondaneveien opp til Folldal er dårlig turistreklame….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *